Thursday 6 July 2017

Latihan Penulisan 66 : Kebaikan Telefon Bimbit (fakta)

KEBAIKAN TELEFON BIMBIT

Soalan : Telefon bimbit merupakan alat teknologi yang banyak manfaatnya. Tulis sebuah karangan tentang kebaikan telefon bimbit.


Telefon bmibit merupakan sejenis (  1  ) elektronik yang sangat bermanfaat kepada manusia. Pada zaman ini setiap orang memiliki sekurang-kurangnya sebuah telefon bimbit untuk urusan seharian.

          Telefon bimbit digunakan untuk berkomunikasi dan bertanya khabar antara seorang dengan seorang yang lain. Penggunaan tanpa ( 2 ) menjadikan alat ( 3 ) ini mudah digunakan di mana-mana sahaja.

          Selain itu telefon bimbit digunakan untuk merakam gambar, video atau ( 4 ). Kita tidak perlukan kamera untuk merakam detik-detik penting atau merakam apa jua aktiviti. Memadai dengan sebuah telefon bimbit yang sangat kecil dan ( 5 ) digunakan untuk menyimpan kenangan yang berharga.

          Gambar, video, audio dan aktiviti boleh dikongsikan dengan orang lain melalui pelbagai aplikasi yang disediakan. Penggunaan (  6  ) media sosial seperti Whatsapp, Telegram dan (  7  ) menjadi perantara untuk berhubung dan berkongsi maklumat. Hanya satu klik sahaja maklumat dikongsi bersama.

          Bagi murid-murid pula, telefon bimbit boleh digunakan untuk mengakses maklumat tambahan daripada pelbagai laman sesawang. Maklumat-maklumat daripada sumber-sumber seperti Dewan Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia dan akhbar (  8  ) boleh dilayari melalui kemudahan internet. Dengan ini mudahkan murid-murid mendapatkan ( 9 ).

          Dengan ini jelaslah bahawa telefon bimbit sangat bermanfaat kepada manusia. Oleh yang demikian, gunakanlah telefon bimbit dengan cara yang (  10  ).

informasi
audio
 berhemah
 Facebook
 perangkat
 elekomunikasi
aplikasi
 ringan
digital
 wayar


No comments:

Post a Comment