Monday 19 February 2018

Latihan Penulisan 67 : Catatan lawatan

Soalan : Kamu telah mengikuti satu lawatan ke tempat menarik bersama rakan-rakan sekolah. Tuliskan catatan tersebut.

Sabtu, 4 November 2017

6.00 pagi.
Kami memulakan perjalanan dari Ipoh ke Melaka dengan  (1)  2 buah bas. Lawatan ke Melaka ini dianjurkan oleh Unit Bimbingan dan kaunseling, melibatkan seramai 72 orang murid dan 8 orang guru pengiring. Dalam perjalanan kami diberi  (2)  tentang keselamatan dan menonton beberapa buah filem.

11.00 pagi.
Kami tiba di pintu masuk Resort A-Famosa. Setelah   (3)  dan mendapatkan tiket masing-masing, kami pun memulakan aktiviti. Kami melawat beberapa tempat yang sangat menarik. Tempat pertama yang kami lawati ialah Taman Safari. Untuk melawat Taman Safari, kami menaiki kenderaan khas yang dilindungi   (4)  besi.

Kami melalui beberapa lokasi seolah-olah di kawasan  (5)  di Afrika. Haiwan-haiwan liar seperti rusa, zirafah, gajah, badak, dubuk dan harimau dibiarkan lepas bebas. Kenderaan khas yang kami naiki mendapat perhatian haiwan liar tersebut. Kami begitu  (6)  melihat perlakuan haiwan-haiwan ini, sesekali terperanjat dengan kejutan yang dibuat oleh Pak Belang.

8.00 malam
Setelah (7)  di Taman Safari, kami menikmati makan malam di sebuah restoran makanan (8)  dan Nyonya. Makanan yang dihidangkan nampak seperti makanan Melayu, tetapi rasa dan cara penyediaannya berbeza. Asam pedas ikan pari merupakan menu utama pada malam itu. Rasanya agak pedas, tetapi menyelerakan.

9.00 malam
Kami bergerak dalam kumpulan ke Jeti Sungai Melaka. Disebabkan bilangan kami agak ramai, dua buah bot diperlukan untuk membawa kami (9)  di Sungai Melaka. Dalam perjalanan kami diberi penerangan tentang tempat-tempat bersejarah di sepanjang sungai itu. Terdapat beberapa buah kampung yang masih mengekalkan ciri-ciri (10) dan menjadi tumpuan pelancong dalam dan luar negara.

11.30 malam
Aktiviti pada malam itu (11) dengan daftar masuk ke hotel yang telah ditempah. Hotel tersebut terletak di Bandar Hilir. Sebelum masuk ke bilik, kami diberi taklimat oleh Encik Rizal tentang peraturan di hotel tersebut. Malam itu kami (12) sebelum meneruskan aktiviti lain pada keesokan harinya.