Tuesday 30 May 2017

Latihan Penulisan 60 : Laporan Minggu Bahasa Melayu

Soalan : Selaku Setiausaha Persatuan Bahasa Melayu sekolah, kamu diminta menyediakan laporan Minggu Bahasa Melayu yangtelah diadakan. Tulis laporan itu dengan lengkap.

Laporan Minggu Bahasa Melayu Sekolah Kebangsaan Bersatu

Persatuan Bahasa Melayu Sekolah Kebangsaan Bersatu, Ipoh, telah mengadakan Minggu Bahasa Melayu bermula pada 2 hingga 6 Mac 2017 yang lalu. Pelancaran Minggu Bahasa Melayu telah ( 1 ) oleh Yang Berusaha Tuan Haji Hasyim Bin Hadirin pada hari Isnin, 2 Mac 2017.

          Pelbagai aktiviti telah dijalankan sepanjang minggu tersebut berlangsung. Aktiviti ( 2 ) kepada 3 kategori iaitu aktiviti untuk murid tahap 1, murid tahap 2 dan guru. Murid-murid tahap 1 mengambil bahagian dalam beberapa acara seperti pertandingan mewarna, melengkapkan pantun, membaca ( 3 ) , bercerita dan nyanyian lagu kanak-kanak.

          Murid-murid tahap 2 pula berpeluang menyertai aktiviti mengarang pantun, menulis ( 4 ) pendek, mendeklamasikan sajak, mengarang sajak, bicara berirama dan nyanyian lagu-lagu rakyat. Ke semua acara tersebut dijalankan di kelas masing-masing. Manakala guru-guru pula berpeluang menyertai acara ulasan buku, mencipta dan mendeklamasi sajak dan persembahan puisi ( 5 ) yang dijalankan di Dataran Bersatu pada setiap pagi.

          Selain itu, murid-murid diberi peluang mengikuti bengkel penulisan kreatif. Bengkel tersebut ( 6 ) oleh PTS Millenia Sdn Bhd. Bengkel itu dikendalikan oleh penulis yang terkenal iaitu Ain Maisarah. Beliau telah memberikan banyak ilmu tentang penuisan buku ( 7 ) kepada murid-murid.

          Majlis ( 8 ) dan penyampaian hadiah diadakan pada 6 Mac 2017. Melalui pelbagai acara yang dipertandingkan, pihak sekolah telah berjaya mencungkil bakat-bakat terpendam para pelajar dan guru-guru. para peserta terbaik bagi acara berpantun, bercerita, mendeklamasikan sajak dan bicara ( 9 ) dipilih untuk mewakili sekolah dalam Karnival Bahasa Melayu yang akan diadakan pada bulan Mei nanti.

          Dalam ucapan penutup, Guru Besar ( 10 )   setinggi-tinggi tahniah dan penghargaan kepada Persatuan Bahasa Melayu kerana berjaya mengendalikan aktiviti dengan cemerlang. Beliau juga mengucapkan tahniah kepada para peserta yang berjaya mendapat tempat dalam semua pertandingan yang dijalankan.

Laporan disediakan oleh,                                                                   21 Mac 2017

Mazhudmahadi
( MAZHUD BIN MAHADI)
Setiausaha Persatuan Bahasa Melayu
Sekolah Kebangsaan Bersatu, Ipoh


merakamkan
kreatif
disempurnakan
mekanis
penutup
berirama
cerita
tradisional
dibahagikan
diselenggarakan

16 comments: