Tuesday 30 May 2017

Latihan Penulisan 62 : Melengkapkan cerita ... membantu rakan luka di padang

Soalan : Aku bergegas ke padang awam untuk bermain bola bersama rakan-rakanku. Sesampainya di padang aku ternampak salah seorang sahabatku menahan kesakitan di bawah sepohon pokok. Tanpa melengahkan masa.

Lengkapkan karangan kamu bermula dengan;
            Tanpa melengahkan masa ……..

Tanpa melengahkan masa aku ( 1 ) rakanku itu. Aku dapati kaki Budiman berdarah, dia menahan kesakitan. Aku bertanyakan ( 2 ) yang sebenarnya.

            Budiman memberitahu bahawa dia terpijak kaca ketika berlari-lari ( 3 ) di tepi padang. Dengan segera aku mengeluarkan sapu tangan lalu ( 4 ) pada lukanya. Aku berbuat demikian agar darah berhenti mengalir.

            Dengan dibantu oleh beberapa orang rakan yang baru sampai, kami ( 5 ) Budiman. Budiman kami ( 6 ) di sebuah bangku di tepi pokok. Aku berbual-bual dengannya agar dia bertenang.

            Sementara itu, aku meminta ( 7 ) Sani untuk ke rumah Budiman yang tidak jauh dari padang. Ibu bapanya perlu diberitahu tentang hal tersebut. Sani ( 8 ) ke rumah Budiman dengan menunggang basikal.

            Tidak berapa lama kemudian, ibu bapa Budiman tiba dengan sebuah kereta. Dalam perjalanan ke klinik aku ( 9 ) apa yang berlaku kepada ibu bapa Budiman. Mereka ( 10 ) sambil menepuk-nepuk bahuku.

            Selang beberapa hari kemudian, aku melawat Budiman di rumahnya. Ibu bapanya ( 11 ) sambil memberikan beberapa naskah buku sebagai tanda penghargaan kepadaku yang telah membantu ( 12 ) anak mereka.


menghampiriku
menceritakan
anak
baringkan
kerjasama
menyelamatkan
mengangguk
bergegas
menghampiri
hal
menekap
memapah

No comments:

Post a Comment