Tuesday 30 May 2017

Latihan Penulisan 61 : Pengalaman menyertai aktiviti Minggu Bahasa Melayu

Soalan : Kamu telah menyertai aktiviti sempena Minggu Bahasa Melayu di sekolah kamu. Ceritakan pengalaman tersebut.

Sekolah Kebangsaan Semarak telah mengadakan Minggu Bahasa Melayu pada bulan lepas. Pihak ( 1 ) mengadakan pelbagai aktiviti yang menarik, aku telah menyertai beberapa aktiviti yang dianjurkan.

Antara aktiviti yang aku sertai ialah bicara berirama, mengarang pantun, membina ( 2 ) kata dan bersajak. Aktiviti yang paling mencabar ialah bicara berirama. Aktiviti ini dijalankan secara berkumpulan. Setiap kumpulan terdiri daripada 15 orang ( 3 ).

Kami dikehendaki memilih ( 4 ) yang telah disediakan. Skrip tersebut hendaklah dipersembahkan  dengan menggunakan gabungan nyanyian, aksi, mimik muka, pergerakan, ( 5 ) dan kreativiti. Dengan dipandu oleh seorang ( 6 ) kami membuat persembahan di dataran perhimpunan.

Terdapat tiga kumpulan yang menyertai pertandingan tersebut, kami dinilai berdasarkan kriteria yang telah ditetapkan. Sebagai peserta paling hadapan, aku menjadi perhatian para penonton. Aku menjadi ( 7 ) apabila melihat para penonton yang terdiri daripada guru-guru dan murid-murid memerhatikan kami. Aku berusaha membuang rasa ( 8 ) .

Setelah mengakhiri persembahan, ( 9 ) mengumumkan kedudukan bagi pertandingan tersebut. Dengan tidak ( 10 ) kumpulan yang aku sertai dinobatkan sebagai pemenang dalam acara tersebut. Hadiah disampaikan oleh oleh Guru Besar dalam majlis penutupan.

Menurut Puan Asiah, kami akan ( 11 ) untuk mewakili sekolah dalam pertandingan bicara berirama Bahasa Melayu peringkat daerah. Aku dan rakan-rakanku sangat ( 12 ) untuk mewakili sekolah dalam acara itu nanti.


juri
gemuruh
silang
keseragaman
takut
dilatih
diduga
peserta
penganjur
skrip
konduktor
teruja

2 comments: