Tuesday 30 May 2017

Latihan Penulisan 62 : Surat kepada sahabat .... jemputan ke majlis perkahwinan abang

Soalan : Tidak berapa lama lagi, abang kamu akan melangsungkan perkahwinan. Kamu berhasrat untuk menjemput sahabat kamu menghadiri majlis itu. Tulis sepucuk surat untuk menjemput sahabat kamu ke majlis itu nanti.

                                                                     10A, Jalan Mualim 3.
                                                                                     Taman Mualim Ria,
                                                                                     31300 Simpang Pulai
                                                                                     Perak Darul Ridzuan
                                                                                    10 Mei 2017

Menemui sahabatku, Syidah yang berada di Kuala Kedah. Saya mendoakan agar ( 1 ) dalam keadaan sihat sejahtera bersama keluarga.

Saudari,
            Tujuan saya ( 2 ) surat ini adalah untuk memaklumkan satu perkara gembira. Seperti yang saudari tahu, abang sulung saya akan melangsungkan perkahwinannya tidak lama lagi. Saya sangat teruja untuk menyatakan bahawa tarikh perkahwinannya telah pun ( 3 ) .

            Jika tiada ( 4 ), majlis perkahwinan itu akan disempurnakan pada 10 Jun ini iaitu pada hari Sabtu. Majlis jamuan akan diadakan di Dewan Orang Ramai Taman Sentosa Ria yang terletak ( 5 ) dengan kawasan perumahan saya. Tempat itu dipilih kerana lebih selesa.

            Majlis jamuan makan akan diadakan bermula pukjul 11.00 pagi hingga 4.00 petang. ( 6 ) perempuan ( 7 ) tiba pada pukul 2.00 petang. Majlis itu nanti akan dijalankan secara bergotong-royong.

            Oleh yang demikian, saya amat ( 8 ) hati jika saudari dapat datang bersama keluarga ke majlis itu nanti. Tentang tempat tinggal, usahlah risau. Ayah telah menyediakan beberapa ( 9 )  desa untuk tetamu yang datang dari jauh. Nanti bolehlah saudari membantu saya dalam kenduri itu nanti.

            Sampai di sini dahulu ( 10 ) ini. Saya harap saudari akan datang ke rumah saya sempena majlis perkahwinan abang sulung saya.

                                                                                                Sekian, sahabatmu.
                                                                                                Norhatiah Salam


Pengantin
saudari
mengirimkan
aral
warkah
inap
dijangka
bersebelahan
ditetapkan
berbesar




No comments:

Post a Comment