Tuesday 30 May 2017

Latihan Penulisan 59 : Dialog tentang amalan berjimat cermat

Soalan : kamu terdengar perbualan dua orang rakan kamu tentang amalan berjimat cermat. Tulis perbua;an tersebut dengan lengkap.

Hakim
( 1 ), Danishah! Apa kamu buat di sini?
Danishah
Oh, Hakim! Aku sedang mengira baki wang saku hari ini.
Hakim
Kamu tidak ( 2 ) ? Aku tengok banyak lagi wang saku kamu.
Danishah
Bukan begitu, aku tetap berbelanja dengan wang saku yang ayah berikan. Cuma, aku berjimat cermat. Sebahagian daripadanya aku belanja dan sebahagian lagi aku simpan.
Hakim
Baguslah kalau begitu. Aku pun ( 3 ) juga baki wang belanja, tetapi tidak sebanyak kamu.
Danishah
Kita perlu berjimat cermat, Hakim. Banyak manfaatnya. Aku tidak mahu menyusahkan ibu bapaku. Wang yang mereka berikan perlu digunakan dengan ( 4 ).
Hakim
Betul kata kamu, Danishah. Setakat hendak membeli alat tulis seperti pensel, pemadam, ( 5 ), gam dan sebagainya tidaklah perlu meminta wang daripada mereka.
Danishah
Pada bulan September nanti kelas aku akan mengadakan lawatan ke Melaka. Ayah dan ibu telah membayar ( 6 ) perjalanan. Untuk duit poket aku tidak mahu meminta daripada mereka. Itulah antara sebab aku menyimpan wang sedikit demi sedikit.
Hakim
Aku ( 7 ) akan kamu Danishah. Aku pun hendak menyimpan jugalah. Aku hendak membeli kasut sukan. Kalau aku berjimat-cermat, tak perulah aku meminta wang daripada mereka nanti.
Danishah
Eloklah begitu Hakim. Kita perlu bijak berbelanja dan bijak pula berjimat cermat. Jangan lupa, apabila wang sudah banyak nanti, buka ( 8 ) simpanan di mana-mana bank supaya selamat.
Hakim
Terima kasih kerana memberikan ( 10 ) yang baik kepada aku. Ayuh ke Dewan Bestari, sesi ( 9 ) akan dimulakan sebentar sahaja lagi.



kagum
pembaris
nasihat
Hai
ceramah
akaun
menyimpan
kos
berbelanjakah
bijak

No comments:

Post a Comment