Friday 10 April 2015

Latihan Penulisan 23; Menziarahi Rakan di Hospital (perbualan)

SOALAN : Kamu telah menziarahi kawan kamu yang dirawat di hospital. Tulis perbualan kamu dengan rakan tersebut.                            

PERBUALAN DENGAN RAKAN YANG TERLANTAR DI HOSPITAL

Saya mengunjungi sahabat saya, Karim yang sedang ...(1)... di hospital. Karim terlibat dalam satu kemalangan jalan raya.

Ramli
Karim
:
:
Apa khabar, Karim?
Khabar baik. Terima kasih kerana sudi ...(2)... saya di sini.

Ramli
Karim
:
:
Boleh saya tahu. Bila dan di mana ...(3)... itu berlaku?
Boleh, apa salahnya. Kemalangan itu berlaku petang semalam. Ketika itu saya dan kawan-kawan baru selesai ...(4)... kegiatan kokurikulum. Kejadian itu berlaku di simpang tiga, berhampiran warung Wak Leman.

Ramli
Karim
:
:
Bagaimana kemalangan itu boleh berlaku?
Kemalangan itu berlaku semasa saya dalam ...(5)... pulang ke rumah. Tiba-tiba, sebuah kereta melanggar ...(6)... saya dari arah belakang. Saya tercampak di atas jalan raya, basikal saya rosak teruk.

Ramli
Karim
:
:
Apakah kecederaan yang awak alami?
Kaki kanan saya patah. Tempurung lutut kiri saya retak. Hampir ...(7)... badan saya mengalami luka dan calar-balar.

Ramli
Karim
:
:
Syukurlah, awak terselamat! Siapa yang ...(8)... awak ke hospital?
Semasa kejadian itu, saya pengsan. Menurut ceritanya, pemuda yang melanggar saya itulah yang menghantar saya ke hospital. Dia menghantar saya ke sini dengan ...(9)... sebuah van yang lalu ketika itu.

Ramli
Karim

Ramli

:
:

:
Saya doakan agar awak cepat sembuh dan segera kembali ke sekolah.
Terima kasih, Ramli. Jika ada masa lapang sudilah lagi ...(10)... saya di sini. Kirim salam saya pada kawan-kawan.
Sama-sama. Baiklah, saya akan datang lagi bersama kawan-kawan.



kejadian
menghantar
dirawat
perjalanan
menumpangi
menjengok
menamatkan
seluruh
basikal
menziarahi

No comments:

Post a Comment