Friday 10 April 2015

Latihan Penulisan 27 : Pengalaman Bercuti di Rumah Saudara (Cerita)

SOALAN : Semasa cuti penggal yang lalu, kamu telah bercuti di rumah saudara kamu. Ceritakan pengalaman tersebut.

Percutian di Ipoh, Perak

Pada cuti pertengahan penggal yang lalu saya bercuti selama beberapa hari di rumah ____1____ saya di Ipoh, Perak. Sepupu saya tinggal di Simpang Pulai. Saya ke sana dengan menaiki bas dari Teluk Intan. Pada mulanya, saya agak takut kerana ___2____ kami menaiki bas bersendirian.

Sesampainya di Stesyen bas Medan Gopeng, bapa saudara saya sudah pun menunggu. Lega benar rasanya. Saya terus dibawa menikmati ____3___di sebuah restoran di Medan Limau Tambun, Ipoh. Kami menikmati makanan ____4__barat.

Sejurus selepas itu saya dibawa ke ‘Lost World Of Tambun’. Saya dan sepupu saya mengambil peluang ini untuk mandi sepuas-puasnya. Sambil itu kami dapat melihat beberapa pertunjukan haiwan seperti harimau, kuda, ular dan buaya. Saya mengambil ___5_____untuk bergambar sebagai kenang-kenangan di sana.

Hampir sepetang di sana baharulah saya ke rumah sepupu saya. Di sebabkan terlalu penat kami ____6____ awal. Keesokannya pula Pak Cik Sabri, bapa saudara saya membawa kami ke Gunung Lang. Di Gunung Lang, saya berpeluang menaiki bot melalui sebuah tasik menuju ke kawasan _____7_____.

Perjalanan menaiki bot ke seberang tasik kira-kira 10 minit. Di seberang ___8___ tersebut terdapat zoo ____9__ yang mempamerkan beberapa jenis ___10_____ seperti rusa, burung unta, ayam hutan, kura-kura dan landak. Terdapat juga beberapa buah rumah tradisional Perak.

 Kami menghabiskan masa kira-kira 1 jam di sana. Dari Gunung Lang kami bergerak ke ______11____ seterusnya iaitu ke Batu Gajah untuk melihat ___12____kapal korek. Banyak benar pengalaman berharga yang saya perolehi sepanjang bercuti di rumah sepupu saya.
           
ala
mini
warisan
tasik
destinasi
pertama
rekreasi
terlena
kesempatan
sepupu
juadah
haiwan


No comments:

Post a Comment