Friday 10 April 2015

Latihan Penulisan 26 : Cara-Cara Menjaga Kebersihan Rumah

SOALAN : TULIS SEBUAH KARANGAN BERTAJUK ‘CARA-CARA MENJAGA KEBERSIHAN RUMAH’

Cara-cara Menjaga Kebersihan Rumah


Rumah yang bersih merupakan rumah yang ____1_____untuk didiami. Kita hendaklah sentiasa menjaga kebersihan rumah sendiri.

Pastikan rumah kita mempunyai bakul dan ___2____sampah. Bakul sampah diletakkan di dalam rumah, manakala tong sampah diletakkan ___3___luar rumah. Masukkan sampah ke dalam bakul sampah. Apabila penuh, masukkan pula ke dalam tong sampah di ___4___rumah.

Selain itu, kita hendaklah rajin  membantu ibu dan bapa menyapu sampah. Gunakan penyapu dan______5_____. Penyapu hendaklah diasingkan untuk kegunaan ____6_____dan luar rumah.

Apabila selesai menggunakan tandas untuk membuang air kecil atau besar, kita sepatutnya ____7____air ___8___tandas. Dengan ini tandas tidak akan berbau busuk. Sebaik-baiknya sembur tandas dengan ___9____sebaik sahaja digunakan.

Bagi membersihkan tingkap daripada habuk. Laplah dengan kain lembap. Dengan cara ini rumah kita akan ___10____oleh udara yang bersih.

Kawasan luar pula bolehlah ditanam dengan pokok-pokok ___11____hiasan. Pokok bunga akan menambahkan lagi ____12____dan kebersihan rumah kita. Justeru kita hendaklah ringan tulang membantu ibu dan bapa membersihkan rumah.


Penyodok
tangki
selesa
pewangi
dialiri
Bunga
Mengepam
dalam
di
tong
keceriaan
luar

No comments:

Post a Comment