Friday 10 April 2015

Latihan Penulisan 25 : Kebaikan Menonton Televisyen

SOALAN : Tulis sebuah karangan tentang kebaikan menonton televisyen. 

Kebaikan menonton televisyen


Televisyen merupakan sejenis alat ____1_____ ciptaan sains dan teknologi yang sangat berguna kepada manusia. Menonton televisyen adalah aktiviti menonton apa-apa rancangan yang ditayangkan melalui kaca televisyen, sama ada berbentuk siaran langsung, rakaman mahupun melalui pemain vedio atau ____2____ padat.

Tahukah anda bahawa menonton televisyen banyak manfaatnya kepada manusia. Rancangan-rancangan seperti “Majalah 3”, “Agro Jurnal”, “Mari Mengaji” dan “Misteri” adalah antara rancangan ______3____  yang sangat banyak manfaatnya. Melalui rancangan seperti ini para penonton bukan sahaja dapat mengetahui hal ___4___ semasa, tetapi juga pengetahuan ____5___ tentang perkembangan mutakhir.

Melalui rancangan berita, kita akan dibawa ke seluruh _____6______ negara dan dunia bagi mengikuti liputan semasa. Maka lahirkan warga negara yang berpengetahuan. Tidaklah kita menjadi “seperti katak di bawah ______7______”.

 Selain itu ikatan kekeluargaan dapat dieratkan. Melalui rancangan seperti segmen “Dialog”, “Forum Perdana Hal Ehwal Islam”, “Cerekarama’ dan “Hiburan Minggu Ini”  akan menjalinkan ______8____sesama keluarga. Bukankah waktu-waktu ini merupakan waktu _____9______, semua ahli keluarga berkumpul setelah usai makan malam?

Justeru, jelaslah bahawa menonton televisyen memang banyak manfaatnya. Sebagai pengguna yang bijak pilihlah rancangan yang sesuai untuk ____10_____ kita. Kita perlu bijak memilih.



ehwal
tempurung
cakera
pelosok
kemesraan
dokumentari
tontonan
am
elektronik
Perdana

No comments:

Post a Comment