Sunday 15 March 2015

Latihan Penulisan 12; Peribahasa Belakang Parang jika Diasah Lagikan Tajam

SOALAN : TULIS SEBUAH KARANGAN BERDASARKAN PERIBAHASA ‘BELAKANG PARANG JIKA DIASAH LAGIKAN TAJAM’


            Aku berasa sangat ______ dan gelisah, setiap kali ujian dijalankan tentu aku akan duduk dalam senarai murid _______ dalam kelas. Memang betul kata ibu bapaku, aku suka membuang masa begitu sahaja. Guru-guru juga sering menasihati aku agar menumpukan perhatian dalam pelajaran.

            Cikgu Ashikin memberitahu aku bahawa aku bukanlah bodoh. Semua manusia dikurniakan otak yang sama, sejauh mana otak berfungsi bergantung kepada individu itu sendiri. Ya! Aku mahu otakku _______ dengan baik. Aku perlu berubah.

            Sejak dinasihati berkali-kali oleh cikgu dan dimarahi oleh ibu bapaku, aku mula sedar. Aku menjauhi rakan-rakan yang suka membuang masa di pusat kafe siber, aku juga mengurangkan bermain alat permainan video. Itulah punca aku ______ dalam kelas.

            Aku memberanikan diri bertanya kepada guru setiap pelajaran yang aku tidak faham. Memang benar, aku jauh ketinggalan daripada rakan-rakanku yang lain. Mujurlah rakan-rakanku tidak _____ untuk membimbing dan membantu aku. Setiap petang aku akan ke rumah Herman untuk mengadakan kumpulan perbincangan. Herman dan rakan-rakanku yang lain banyak _______ aku.

            Ibu bapaku berasa gembira dengan perubahan yang aku tunjukkan. Mereka berjanji akan menghadiahkan aku sepasang kasut sukan ____ aku berjaya ________ peningkatan dalam ujian akan datang. Aku berazam untuk membuktikan bahawa aku boleh berubah.

            Ujian bulanan sudahpun diumumkan. Walupun aku tidak lulus dalam 2 mata pelajaran tetapi aku berpuas hati kerana aku ________ dengan baik. Aku yakin Peperiksaan Akhir Tahun akan datang aku akan cemerlang. Aku _______ kepada peribahasa ‘belakang parang kalau diasah lagikan tajam’.


mengantuk
meningkat
digunakan
tercorot
membantu
menunjukkan
lokek
berpegang
sugul
jika

No comments:

Post a Comment