Thursday 12 March 2015

Latihan Penulisan 3 : Aktiviti Cuti Sekolah (Surat kiriman)

Soalan : tulis sepucuk surat kepada sahabat kamu untuk menceritakan aktiviti menarik yang  telah kamu lakukan sepanjang cuti penggal lalu.

                                                                                                            318, Persiaran Johan 21,
                                                                                                            Desa Johan Jaya ,
                                                                                                            34500, Taiping
                                                                                                            Perak Darul Ridzuan.
           
                                                                                                            16 Januari 201_.

      Menemui sahabatku, Lukman yang berada di Gambang, Pahang. Semoga sihat ___1____ hendaknya.

Saudara,
      Warkah saudara telah saya terima tiga ___2_____ yang lalu. Saya meminta maaf kerana lewat membalasnya.   Dalam surat saudara yang terdahulu, saudara ada menceritakan pengalaman bercuti di_____3_____, Thailand. Tentu seronok bukan?

      Saya pula langsung tidak berkesempatan ke mana-mana. Hal ini ____4______ kerana saya telah terpilih sebagai pemain ragbi  12 tahun kontigen negeri Perak. Justeru, saya terpaksa mengikuti jadual latihan yang_____5____. Pertandingan peringkat kebangsaan telah diadakan pada 28 hingga 30 Disember tahun lalu.

      Walau bagaimanapun saya sangat gembira kerana pertandingan tersebut telah diadakan di Pulau Langkawi. Kami diberi peluang melawat pertunjukan ‘LIMA’ yang diadakan di sana. Sambil ____6_____ minum airlah.

      Memang pada mulanya saya berasa _____7_____ dengan jadual latihan yang sangat padat. Namun setelah seminggu, saya betah mengikutinya dan bersemangat pula. Apa yang paling menyeronokkan ialah pasukan sekolah kami yang mewakili negeri Perak telah bergelar ‘Champion School” Malaysia. Pasukan saya ______8____ kebangsaan.

      Akhir kata, sambutlah salam mesra daripada saya untuk saudara seisi keluarga di sana. Bersama ini saya lampirkan beberapa keping ____9____ kenang-kenangan semasa perlawanan ragbi di Pulau Langkawi untuk ____10_____saudara.
                                                                                                                                
                                                                                                                    Sahabatmu,

                                                                                                                     Mustakim

foto
tatapan
menyelam
Phuket
sejahtera
demikian
tertekan
johan
ketat
minggu

No comments:

Post a Comment